9 vět, které by lékař neměl říkat pacientům s migrénou

29.10.2020

Migréna je neviditelné onemocnění a často o její síle nemají lékaři ani ponětí. Bolest, kterou jejich pacienti zažívají, je pro zdravého člověka velmi těžko představitelná. Proto je důvěra mezi pacientem a lékařem to nejdůležitější. Dodává pacientům jistotu, že jim jejich lékař rozumí a že bude líp. Důvěra však znamená mnoho i pro lékaře. Léčí pacienta, který mu věří, naslouchá a respektuje. Určitě už jste některé z těchto vět slyšeli a mohli byste nám vyprávět... Pojďme si je vyslovit a ukázat, že to jde lépe.

1. "Ále, to máte ze stresu."

Ano, stres je spouštěč záchvatů migrény, ale není to důvod, proč nemocí tolik lidí trpí. Migréna je neurologické onemocnění, a i když dáte třeba výpověď v práci, migrény se jen tak nezbavíte.

Jak to říct lépe?

"Pro spoustu lidí je stres spouštěčem záchvatů migrény. Zkuste do svého dne zařadit činnosti, které stres uvolní. Tady mám pro vás pár tipů pro začátek."

2. "Už jste zkusili zhubnout, držet dietu nebo cvičit?

V tu chvílí máte pocit, že si za svoji migrénu můžete sami. A to není fér. Celé návštěva u lékaře se začne točit kolem vaší váhy a vytrácí se podstata problému a především důvěra. Ano, cvičení a správné stravovací návyky jsou důležité, ale pokud nemůžete kvůli silným záchvatům migrény cvičit, je vám na zvracení a nemůžete jíst ani pít, tak vám tato opatření nepomohou.

Jak to říct lépe?

"Výzkumy ukazují, že pravidelné cvičení je pro zvládnutí vašeho stavu důležité. Jak vypadá váš denní režim? Jste schopni cvičit? Pojďme spolu zkusit najít způsob, jak pomalu přidat do vašeho života pohyb, který vám bude vyhovovat."

3. "Všechny vaše výsledky jsou negativní. Je to jen ve vaší hlavě."

Není nic horšího, než říkat, že když něco nevidím, tak to není. Záchvaty migrény a jejich bolest je neviditelná. Pacient okamžitě pozná, že mu lékař nevěří a zlehčuje jeho trápení. V tu chvíli je důvěra pryč a pacient odchází s beznadějí.

Jak to říct lépe?

"Výsledky vyšetření jsou negativní. To je sice dobrá zpráva, ale neznamená to, že jste zdravý. Příznaky, které popisujete odpovídají diagnóze XY. Pojďme spolu vymyslet plán léčby, který vám pomůže bolest lépe zvládat."

4. "Přestaňte už googlovat, jenom vás to stresuje."

Pro spoustu lidí s chronickými bolestmi je internet přítel. V komunitě najdou přátele, porozumění a zjistí, že v tom nejsou sami. Navíc se v podobných skupinách sdílí informace a zkušenosti.

Jak to říct lépe?

"Jde vidět, že vám na vašem zdraví skutečně záleží. Připravil jsem pro vás několik klinických studií a možností léčby. Podívejte se na ně, a pak spolu mé návrhy léčby ještě jednou probereme."

5. "Proč jste ke mně nepřišel dřív?"

Výčitky nikomu nepomůžou. Udělají z vás viníka, vy máte pocit, že si za svůj stav můžete sami a stydíte se. Dostat se k lékaři nemusí být snadné - z důvodu pracovní vytíženosti, nedostatku volna, extrémně dlouhé čekací doby u specialistů a podobně.

Jak to říct lépe?

"Je mi líto, že už trpíte bolestmi tak dlouho. Řekněte mi, kdy to začalo, jak se to projevuje, jaký je vývoj a pokusíme se společně najít léčebný plán, který vám bude vyhovovat."

6. "Léky proti bolesti nepotřebujete. Zkuste radši něco přírodního."

Pacienti s chronickou bolestí nehledají léky, ale funkční léčbu. Přírodní prostředky, jako je strava, akupunktura, akupresura, rehabilitace a doplňky stravy jsou jen podpůrné prostředky, ale s bolestí nepomohou. Odmítnout pacientovi přístup k léčbě je přezíravé a boří důvěru.

Jak to říct lépe?

"Zasahuje vám bolest výrazně do života. Pojďme se podívat na naše možnosti léčby a hledejme cestu, jak vám od bolesti ulevit. Proberme i různé možnosti, o kterých jste slyšel nebo četl vy sám."

7. "Už vám nemůžu pomoct."

Tohle je poslední věc, kterou chce pacient s chronickou bolestí slyšet. Lékař to nikdy nesmí vzdát. A pokud je případ nad jeho specializaci, musí pacienta doporučit k jinému specialistovi.

Jak to říct lépe?

"Omlouvám se, ale je to mimo úroveň mých odborných znalostí. Mohu vám doporučit lékaře, který vám s vaší chronickou bolestí pomůže a vymyslí plán léčby."

8. "Tento zákrok vám vůbec neublíží, tedy pokud nemáte nízký práh bolesti."

Bagatelizovat bolest při zákroku je krajně neprofesionální. Pacient se navíc může stydět, že jeho zákrok bolel a ostatní ne. Taková situace by se neměla stát.

Jak to říct lépe?

"Vidím, že je to pro vás nová léčba. Tady je seznam případných vedlejších účinků, které se mohou vyskytnout. A jsou projevy, které můžete očekávat během zákroku. Pokud budete mít kdykoliv během zákroku silnější bolest, než je tato, okamžitě nám to řekněte a najdeme způsob úlevy."

9. "Nebudeme se vůbec zabývat něčím, co vám pojišťovna neproplatí."

Zorientovat se ve všech možnostech léčby migrény, zvláště u všech nových léků, které byly schváleny v nedávné době, je těžké. Lékař by se ale neměl vyhýbat léčbě, o které se domnívá, že ji pojišťovna neproplatí.

Jak to říct lépe?

"Chápu, že máte velké bolesti a léčba, kterou právě používáte, nefunguje. Většina typů zdravotního pojištění mnoho nových léků nekryje, ale existují různé programy, kde můžeme zkusit, jestli byste na ne neměl nárok."

A co pro lepší vztah s lékařem můžete udělat vy sami?

  • Buďte sám sobě obhájcem.
  • Ptejte se.
  • Hledejte informace.
  • Spojujte se s dalšími pacienty.
  • Pokud máte pocit, že vás lékař neposlouchá, zkuste si vzít k lékaři prostředníka.
  • Nezapomeňte, že na světě není jen jeden lékař a nebojte se jej změnit.

Zdroj: Migraine Again

Autorka: Reneé S., organizátorka akcí, aktivistka v pacientské organizaci, spisovatelka. Zasazuje se v případech mladých lidí,  jejichž migrenózní záchvaty jsou zlehčovány. Vystupuje na podporu sociální a rasové spravedlnosti a v kampaních o migréně.