Jak v létě na migrénu?

03.07.2021

Mnoho lidí uvádí, že horké a vlhké letní počasí u nich často vyvolává letní záchvaty migrény. Musíte se tedy rozloučit s pikniky, zábavou u bazénu, grilováním či pobytem na pláži? Ne nutně, pokud víte, jak se vyhnout spouštěčům, které se přirozeně vyskytují v prostředí letních radovánek. Máme pro vás deset tipů, jak v létě migrénu lépe zvládat.

Vzhledem k tomu, že více než polovina lidí s migrénou uvádí jako spouštěč migrenózních záchvatů změny počasí, zkoumali vědci právě roli sezónních změn prostředí při vzniku záchvatu migrény. Pokud budete vědět, proč k nim dochází a jak se jim vyhnout, můžete si letos užít více letních radovánek. 

Co je příčinou migrény

Předpokládá se, že za migrénou stojí kombinace genetických a vnějších faktorů. Genetické faktory činí člověka náchylným k rozvoji tohoto neurologického onemocnění, zatímco vnější faktory ovlivňují jeho výskyt. Mezi nejčastěji uváděné spouštěče záchvatů migrény patří stres, hormonální změny, hladovění, změny počasí, nedostatek spánku, přílišné světlo, užití alkoholu, přílišné teplo, některé potraviny a další.

Průzkum provedený Národní nadací pro bolesti hlavy identifikoval sedm spouštěčů migrenózních záchvatů souvisejících s počasím:

  • Změny teploty
  • Vysoká vlhkost vzduchu
  • Silný vítr
  • Bouřky
  • Extrémně suché podmínky
  • Jasná světla a oslnění sluncem
  • Změny barometrického tlaku

Zatímco vyhýbání se některým spouštěčům může pomoci snížit četnost záchvatů migrény, jiné - například změny počasí - ovlivnit nelze. Proto je důležité pochopit, jak změny počasí vyvolávají záchvaty migrény, abychom věděli, jak předcházet těm záchvatům, které narušují naše letní plány.

Proč dochází k letním záchvatům migrény?

Ačkoli na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, vědci mají tři teorie, které mohou přispívat k  častému výskytu záchvatů migrény v létě.

1. Zvýšená intenzita slunečního světla snižuje hladinu melatoninu a může vyvolat záchvat migrény

Několik studií došlo k závěru, že se četnost záchvatů migrény zvyšuje v letních měsících ve srovnání s ostatními ročními obdobími. Studie 169 žen s migrénou z arktické oblasti zjistila, že u 63 % žen byly záchvaty vyvolány sezónními změnami. Navíc 47 % pacientek, které trpěly migrénou s aurou, uvedlo zvýšenou frekvenci migrény v letních měsících ve srovnání s pouhými 17 % pacientek, které trpěly migrénou bez aury.

Tato studie naznačuje, že právě zvýšená intenzita slunečního záření v letním období je tím, co spouští záchvaty migrény, a to zejména u osob, které trpí migrénou s aurou. Lidé s migrénou vykazují tzv. fotosenzitivitu, tedy zvýšenou citlivost na světlo. To může být důsledkem poruchy funkce té části lidského mozku, která je zodpovědná za uvolňování melatoninu.

Vystavení světlu potlačuje hladinu melatoninu u lidí s migrénou více než u běžné populace. To může vysvětlovat, proč jsou lidé s migrénou citlivější na světlo.

2. Letní záchvaty migrény vyvolávají výkyvy barometrického tlaku  

Další studie se zaměřily na změny počasí v letním období a jejich roli při záchvatech migrény. Studie deníků bolestí hlavy několika desítek pacientů zjistila, že i malý pokles barometrického tlaku vyvolává záchvat migrény. 

Barometrický tlak je tlak atmosféry kolem nás. Když se blíží bouřka nebo povětrnostní událost, barometrický tlak obvykle klesá. Tuto změnu pociťuje mnoho lidí s migrénou. "Změna počasí může být u některých lidí spouštěčem záchvatů migrény. Mnoho pacientů se vlastně popisuje jako 'lidský barometr', protože poznají změnu počasí," uvedl prezident Americké společnosti pro bolesti hlavy. Dr. Andrew Charles.

"Většina záchvatů vyvolaných počasím je pravděpodobně způsobena změnami barometrického tlaku, i když se na nich mohou podílet i změny teploty nebo vlhkosti. Rozhodujícím slovem je 'změna', protože právě v období přechodných změn počasí se zdá, že jsou lidé vystaveni zvýšenému riziku záchvatu," řekl Dr. Charles.

3. Vysoké teplo a vlhkost zvyšují dehydrataci a mohou vyvolat letní záchvaty migrény

Studie odborníků z Beth Israel Deaconess Medical Center zaměřená na faktory prostředí u více než 7 000 osob s migrénou ukázala, že vyšší teplota vzduchu v období 24 hodin před návštěvou pacienta v nemocnici byla nejvíce spojena s příznaky bolesti hlavy, přičemž při každém zvýšení teploty o 5 stupňů celsia bylo zaznamenáno o 7,5 % vyšší riziko závažné bolesti hlavy.

Ztráta velkého množství vody a sodíku pocením může vyvolat záchvaty migrény. Dr. Joel Saper, ředitel Michiganského institutu pro bolesti hlavy a neurologii, řekl: "Pokud se při pocení ztratí velké množství sodíku, může se zředit krevní řečiště, a když sodík klesne na určitou úroveň, může dojít k záchvatu migrény. Záchvat může být vyvolán nebo zhoršen také cvičením, zejména u lidí s chronickou migrénou." uvedl Dr. Charles. "Celkově však může důsledné cvičení sloužit jako preventivní léčba migrény. Je důležité probrat tuto problematiku s vaším lékařem, abyste zjistili, jaký typ, frekvence a intenzita cvičení vaši migrénu spíše zlepšují."

Jakmile pochopíte, co může být spouštěčem vašich letních migrenózních záchvatů, můžete realizovat kroky, které vám umožní užít si léto, aniž byste museli být tři až pět měsíců zavřeni v tmavé místnosti.

10 tipů, jak si užít letní sezónu s menším počtem migrenózních záchvatů

1. Sledujte předpověď počasí

Pokud víte, že se blíží bouřka, můžete se při svých aktivitách rozhodovat chytřeji. Proto doporučujeme používat digitální barometr nebo aplikaci pro předpověď počasí, která vás varuje před počasím nepříznivým pro migrénu. Pokud budete vědět, že se bouřka blíží, naplánujte si například klidnější den nebo se vyhněte jiným spouštěčům (čokoláda, alkohol a dalším).

2. Chraňte své oči

Jako by jasná obloha nebyla dostatečným spouštěčem záchvatů migrény, odlesky vody v jezeře, bazénu nebo oceánu mohou být pro vaše oči rovněž příliš silné. Oslnění se ještě zhoršuje, když se slunce například během jízdy autem mihotá mezi stromy.

Co pomůže: Kvalitní sluneční brýle. Vaše oči vám poděkují.

3, Zůstaňte mimořádně hydratovaní

Málokdo z nás si uvědomuje, jak nás v létě horko a vlhkost vzduchu dehydratují.

Co pomůže: Voda, ovoce a zelenina. 

4. Vyhněte se námaze v horku

Plážový volejbal, venkovní tenis a odpolední túra mohou vést k dehydrataci a stresu. Přesuňte tyto aktivity na časné ráno nebo se proběhněte až při západu slunce, případně se přesuňte dovnitř.

Poznámka: Koupání vás může ochladit, pokud jsou vaše oči plně chráněny před oslněním.

5. Přesuňte cvičení do interiéru

Horko, oslnění, vlhkost a dehydratace ztěžují mnoha lidem s migrénou cvičení venku. Zvažte proto v létě jógu, spinning, plavání, tai-či a další formy cvičení v interiéru, nebo se projděte venku v časných ranních nebo večerních hodinách, což jsou osvědčené techniky prevence záchvatů migrény.

6. Naplánujte si únik před teplem a světlem

Nemusíte být poustevníkem, abyste si užili léto. Pokud se chystáte na pláž nebo na piknik, vyhledejte poblíž klimatizovaný obchod, restauraci nebo auto, kde se můžete ochladit. Pokud jdete například do zábavního parku, střídejte venkovní atrakce a stravování s aktivitami v interiéru.

7. Letní zábavu vybírejte pečlivě

Možná vás láká připojit se k přátelům a vyrazit za letní zábavou jako je letní kino, tenisový zápas nebo jízda na horské dráze. Tyto aktivity však mohou pro lidi s migrénou znamenat potíže.

Pokud jste citliví na světlo, teplo a stres, zvolte raději jiný než 3D film, jinou než náročnou atrakci a jiné než venkovní sportovní utkání.

8. Vybírejte pečlivě piknikové potraviny 

Grilovaná pálivá klobása s plísňovým sýrem a rajčaty nemusí být tou nejlepší volbou, pokud jsou tyto potraviny vašimi spouštěči záchvatů migrény. Stejně tak letní vinné střiky.

Co pomůže: Je ideální období pro grilovaného lososa, salát a zázvorové pivo. Tyto potraviny mohou posílit obranný systém těla proti záchvatům migrény tím, že zvýší příjem zázvoru, omega-3 mastných kyselin, hořčíku a vitaminu B2.

9. Obměňte své doplňky stravy

V létě možná nespíte moc dobře. Jenže důsledný spánek je pro prevenci záchvatů migrény klíčový. Zvažte přidání nízké dávky melatoninu k doplňkům stravy, abyste si v případě potřeby dobře odpočinuli.

10. Cestujte se zvýšenou opatrností

Léto pro mnohé z nás znamená dovolenou. Cestování autem ale často zahrnuje blikání světlometů a mihotání světla přes stromy, což může být obzvláště dráždivé. 

Co pomůže: Stačí zavřít oči a požádat někoho jiného, aby se pokud možno ujal řízení.

Zajímá vás více o tom, jak cestovat s migrénou (21. a 23. den programu péče o migrénu)?

Klíčové poznatky pro předcházení letním záchvatům migrény

Klíčem k eliminaci záchvatů migrény je vyhnout se vašim osobním spouštěčům. Mezi nejčastější spouštěče, které mohou vést k letním záchvatům migrény, patří některé potraviny a nápoje, poruchy spánku a stres, které lze snadno kontrolovat. Jiné spouštěče jako je počasí a sezónní změny však ovlivnit nemůžeme. Sledování změn počasí, zejména v horkých a bouřlivých měsících, nás ale může lépe připravit na to, abychom se letním záchvatům migrény vyhnuli.

Zdroj: Migraine Again