Jak zvládat migrénu v době koronaviru

22.10.2020

Nový koronavirus (Covid-19) je v myslích nás všech. Možná si pokládáte otázku, co znamená pro osoby s migrénou. Organizace Migréna-help je tu, aby vás v této těžké době podporovala. Pokud máte z koronaviru a s tím spojených témat obavu, mohl by vám být užitečný tento průvodce.

Léky a návštěva lékaře

Možná se obáváte, zda máte k dispozici dostatek léků. Zdravotničtí pracovníci, včetně praktických lékařů a farmaceutů, dělají, co mohou, aby k lékům zajistili přístup. Pokud máte nejistotu, potřebné informace o dostupnosti léků najdete zde

Pokud máte termín u praktického lékaře nebo specialisty - a nejde-li o akutní problém, uděláte nejlépe, když termín odložíte. Pokud vám chybí léky, poproste lékaře o elektronický recept.

Pokud si nejste jistí, jak se zachovat, zkuste kontaktovat přímo lékaře; mějte přitom na paměti, že bude velmi zaneprázdněn. Pokud se vám nedaří s lékařem spojit, zkuste se o dalším postupu poradit v online webináři, který proběhne 4. 11. 2020 nebo v lékařské poradně.

Zvládání stresu a úzkosti

Pro mnoho lidí může být stres spouštěčem migrenózních záchvatů. Současná situace s koronavirem může věci zhoršit, zejména pokud se obáváte o sebe a své blízké.

Pokuste se zvládnout stres, co nejlépe to jde. Pokud již máte zavedené techniky, které vám pomáhají se se stresem vyrovnat, pokračujte s nimi. Mezi další přístupy, které byste mohli vyzkoušet, patří relaxační techniky, jako jsou dechová cvičení a jóga, pobyt na čerstvém vzduchu, cvičení (i když je to ve vašem obývacím pokoji) a kreativní činnosti, jako je kreslení, šití a podobně. Cvičení pomáhá snižovat stres a metabolizovat stresové hormony a jakýkoliv čas, který si vyhradíte jenom pro sebe, může zapůsobit doslova zázračně.

Můžete také vyzkoušet rozptylovací techniky, například hry, čtení či sledování oblíbeného filmu nebo televizního programu. Klíčové je soustředit se na činnosti, které vám pomohou cítit se lépe. Dejte si však pozor na alkohol, kofein a nikotin. Ty mají tendenci hladinu stresu zvyšovat.

  • První pomoc v nouzi: terapeut online

Pokud nic nepomáhá a nevíte si rady, doporučujeme využít psychologickou pomoc, která je pro členy Migréna-help poskytována zdarma. Online, telefonicky či prostřednictvím emailu si promluvíte přímo s psychoterapeutem.

Tato tzv. krizová intervence je určena všem, kteří cítí v současné situaci stres nebo úzkost, a chtěli by si o tom promluvit s odborníkem, ale i pro ty, kteří by chtěli pomoci se zvládáním migrény jako takové.

  • První pomoc v nouzi: právník online

Máte-li starosti, co bude dál například s vaším zaměstnáním, splátkami, dovolenou, ošetřovným nebo porodem, doporučujeme využít služeb právní poradny Frank Bold speciálně zaměřené na dopady pandemie koronaviru.

Právníci shromáždili užitečné informace ohledně právních dopadů koronaviru a zodpoví i vaše další dotazy. I právní poradna po určitou dobu funguje zdarma.

Rutina

Mnoho lidí s migrénou ví, že rutina jim pomáhá zvládat jejich migrénu. Se všemi změnami v reakci na současné události může být obtížné rutinu udržet. Je však důležité zkusit to, co nejvíce to půjde.

Pracujete-li například z domova, zkuste se držet své obvyklé pracovní doby a přestávek na oběd a zaveďte jednoduchý návyk pro "odchod" z práce. To může zahrnovat odkládání notebooku na celý další den nebo převlékání do speciálního oblečení. Práci si také organizujte podle seznamu úkolů, tak si udržíte tempo.

Pokud máte děti, uděláte nejlépe, budete-li se střídat s partnerem v jejich hlídání. "Pravidlo zavřených dveří" ale zaveďte i v případě, že potomky nemáte. Pečujete tak o svůj klid.

Spánek

Je také samozřejmě důležité udržovat kvalitní spánek, a to tak, aby jej nebylo příliš mnoho, ani příliš málo. Pokud trpíte obavami nebo se změnil váš denní režim, může být pro vás těžší bezproblémově spát.

Pokuste se však naordinovat si znovu správnou hygienu spánku a stres či úzkost zvládnout (a přitom se nebojte požádat o pomoc, pokud se vám to nedaří). Zkuste každé ráno vstávat ve stejnou dobu, ukotvit tak svůj den a dát mu nový řád. Pokud pracujete z domova, dělejte vše pro to, abyste svůj spánek chránili, a vyhněte se také práci v ložnici.

Zdravá a pravidelná strava

U osob s migrénou je také důležité udržovat zdravou a pravidelnou stravu. V současném klimatu se můžete obávat, že nebudete mít potravin dostatek. Zkuste si proto vše dopředu naplánovat a nakoupit potraviny tak, abyste dostatek měli, a přitom nemuseli příliš často docházet do supermarketů. Zde najdete návrh jídelníčku na celý týden tak, abyste šli na nákup pouze jednou, a přitom se jídla nezakládala jenom na pečivu, těstovinách, bramborách a konzervách. A zde najdete článek o tom, jak je zdravá a pravidelná strava pro zvládání migrény důležitá.

Pokud jste v úplné karanténě, požádejte své přátele, rodinu, souseda či dobrovolníky (vizte níže), aby vám věci nakoupili. Případně se podívejte na možnosti doručení potravin rozvážkovou službou (Rohlik.cz, Kosik.cz, iTesco.cz).

Udržování sociálního kontaktu

Lidé s migrénou často uvádějí, že se cítí osaměle. Nutnost izolovat se a vyvarovat se tak kontaktů v současné době, může tyto pocity ještě zhoršovat.

Je proto důležité najít jiné způsoby, jak udržovat vaše sociální vazby - například telefonními hovory, prostřednictvím sociálních sítí nebo pomocí videohovorů (jako je Skype). Podporu můžete hledat i v online skupině pro osoby s migrénou nebo přímo na online konferenci o migréně!

Řekněte přitom svým přátelům, rodině i dalším, jak se cítíte! Mluvit s někým, kdo chápe, čím procházíte, a kdo vás přitom podporuje, může být velká úleva.

Pozor: I když vám sociální sítě mohou pomoci cítit se méně osaměle, je důležité si uvědomit, zda a kdy jejich použití ovlivňuje vaši hladinu stresu a/nebo vám způsobuje úzkost. Zkuste najít způsoby, jak se zapojit do sociálních sítí pozitivním a podpůrným způsobem - například záměrným vyhledáváním a čtením pozitivních zpráv. Vytvoříte si tak dobrý systém podpory.

Riziko konoraviru

Lidé s migrénou se mohou obávat, jestli u nich neexistuje zvýšené riziko rozvoje koronaviru. Přestože nebyl proveden žádný výzkum týkající se koronaviru a migrény, odborníci stanovili, které skupiny jsou zranitelnější; lidé s migrénou mezi ně nepatří. Více informací najdete zde.

Je však důležité, řídit se všemi vládními doporučeními a co nejvíce omezit riziko infekce. Aktuální informace získávejte přitom výhradně z ověřených zdrojů jako je například web Ministerstva zdravotnictví; obzvláště potom doporučujeme zdroj nejaktuálnějších informací, tzv. Digitální kartu Covid-19.

Migréna vs. roušky

Někteří lidé si stěžují na bolesti hlavy, které připisují nošení roušky. Tyto bolesti hlavy však podle nejnovějších poznatků nejsou způsobeny nedostatkem kyslíku nebo hromaděním oxidu uhličitého. U některých lidí dochází k tzv. kompresním (tlakovým) bolestem hlavy z těsných pásků, které jim roušku připevňují k hlavě. U jiných se může vyvinout záchvat, protože nedodržují v důsledku dlouhotrvajícího nošení roušky dostatečný pitný a stravovací režim. 

Pokud jste náchylní k záchvatům migrény, pamatujte tedy na to, abyste byli dobře hydratovaní a nevynechávali jídlo. Pokud vás trápí bolesti hlavy z těsných pásků na roušce, zkuste omezit dobu, po kterou ji nosíte. Můžete také experimentovat s různými typy roušek (například s těmi na šňůrky), které vyvíjejí menší tlak na vaši hlavu. 

Nezapomínejme, prosím, že COVID-19 je život ohrožující onemocnění a že nošením roušky chráníte zdraví své rodiny a přátel, spoluobčanů i sebe.

Zdroje: The Migraine Trust, European Migraine and Headache Alliance, MZ ČR, časopis Respekt, American Migraine Foundation