Jak zvládat migrénu v práci?

Desatero pro zaměstnance

Není žádným tajemstvím, že záchvat migrény může udeřit kdykoli, tedy i když jste v práci. Statistiky z USA ukazují, že je kvůli migrenózním záchvatům každoročně "ztraceno" více než 113 milionů pracovních dnů. Není se čemu divit: 98 % osob s migrénou uvádí, že není schopno v práci normálně fungovat, když se projeví migrenózní příznaky. Migréna je třetím nejčastějším onemocněním na světě a v České republice postihuje více než milion osob, z nichž většina je v produktivním věku.
Někteří lidé zažívají záchvaty jednou dvakrát ročně, zatímco u jiných se objevují mnohem častěji. Frekvence a závažnost záchvatů se může lišit v různých etapách života. Pokud začnou ovlivňovat pracovní výkon nebo se kvůli záchvatům setkáváte s potížemi na pracovišti, možná nastal čas promluvit si se svým zaměstnavatelem.

Někteří lidé zažívají záchvaty jednou dvakrát ročně, zatímco u jiných se objevují mnohem častěji. Frekvence a závažnost záchvatů se může lišit v různých etapách života. Pokud začnou ovlivňovat pracovní výkon nebo se kvůli záchvatům setkáváte s potížemi na pracovišti, možná nastal čas promluvit si se svým zaměstnavatelem.

Proč o migréně zaměstnavatele informovat?

Zaměstnavatel vám nemůže zajistit podporu a porozumět vašim potížím, pokud nemá informaci, že migrénou trpíte. Možná máte obavy z toho, jak bude reagovat. Promluvit si ale pomůže, protože díky tomu zaměstnavatel pochopí, jak vás migréna ovlivňuje. Může to přispět k tomu, že jak váš vedoucí, tak kolegové, budou více chápaví a zavedou podpůrná opatření, aby vám pomohli.

Kdykoliv jsem v zaměstnání vysvětlila, co je to migréna a jak probíhá záchvat, většina kolegů i zaměstnavatelů změnila názor a v případě potřeby mi vyšli vstříc.

Eva

  • Z průzkumu Migréna a práce organizace Migréna-help vyplynulo, že dva ze tří zaměstnavatelů sami úlevy pracovníkovi nabídnou nebo vyhoví jeho žádosti, pokud jsou o migréně informováni. 68 % lidí s migrénou o svých obtížích však mlčí. 

1. Kdy oznámit, že trpíte migrénou?

Oznámit, že trpíte migrénou, můžete po nástupu do nového zaměstnání nebo v průběhu stávajícího pracovního poměru. Předtím, než budete mluvit s nadřízeným či personálním oddělením, je dobré probrat situaci s praktickým lékařem či neurologem, aby vám pomohl navrhnout formu podpory, kterou by vám měl zaměstnavatel poskytnout. Teprve poté sdělte zaměstnavateli své potíže a společně proberte konkrétní podobu pomoci, kterou vám může v rámci svých možností nabídnout. Budete-li svého zaměstnavatele informovat, pomůžete mu porozumět vašemu problému.

Připravili jsme pro vás doporučení, která vám pomohou, aby se konverzace odehrávala v pozitivním duchu a ubírala potřebným směrem:  


2. Poznejte svou migrénu

Nejprve zjistěte, jakým typem migrény trpíte - jestli epizodickou nebo chronickou -, a jak moc ovlivňuje váš život. Potom si definujte cíle, kterých chcete dosáhnout: Je pro vás realistické, abyste pracovali na plný úvazek? Existuje možnost pracovat na úvazek částečný? Potřebujete požádat o invalidní důchod? Až budete vědět, co a jak, můžete si poznamenat kroky, které k dosažení vytyčeného cíle podniknete.

  • Průzkum Migréna a práce Migréna-help ukázal, že přes 20 % osob s migrénou pracuje na poloviční úvazek. U více než 13 % lidí s migrénou je pracovní schopnost omezena i mimo bezprostřední migrenózní záchvat. Téměř 14 % lidí s migrénou se potýká s v důsledku své nemoci s finančními potížemi. 
  • Invalidní důchod přesto pobírá pouze 3 % osob s migrénou. Pojďme to společně změnit. Invalidní důchod není prohra, ale důležitá forma podpory, která pomůže ulehčit vaši situaci.

3. Sestavte svůj tým podpory

Spolupracujte se svým lékařem, ať už praktickým nebo neurologem. Obraťte se také na komunitu Migréna-help, na své blízké, kolegy v práci, svého zaměstnavatele nebo kariérového poradce. Ti všichni vám mohou být oporou. 

Možná, že vaši kolegové, zaměstnavatel ani rodina nevědí, co migréna vlastně všechno obnáší.  Možná je načase to změnit... Přečtěte si článek, jak o migréně mluvit se svými blízkými.


4. Podnikněte kroky k řešení pracovního stresu

Tlak na stále větší výkon v zaměstnání může mít u mnoha zaměstnanců za následek značný pracovní stres. V závislosti na povaze vaší práce to může být stav trvalý nebo se může lišit v různých časových úsecích (uzávěrka, odevzdání projektu, čas dovolených a podobně). Stres může mít nepříznivý vliv na spánek, stravovací návyky a celkovou pohodu, což může spustit migrenózní záchvaty.

Abyste lépe zvládali případný stres na pracovišti, prostudujte si dobře náplň své pracovní pozice. Jen tak se budete moci dohodnout, v které oblasti budete potřebovat podporu zaměstnavatele. Mnoho zaměstnavatelů má také k dispozici různé prostředky, jak zvýšit pohodu svých zaměstnanců. Seznamte se proto s politikou společnosti, ve které pracujete, v oblasti zvládání stresu a s tím, na co máte na svém pracovišti nárok. Může se jednat o flexibilní pracovní podmínky, mentorský program, supervizi, permanentku do sportovišť a podobně.

Pokud váš zaměstnavatel žádnou firemní politiku pro zvládání stresu nemá, může vám pomoci například psychoterapie zaměřená na lepší zvládání stresu.


5. Zjistěte, jaká máte práva

Vzhledem k tomu, že záchvaty migrény obvykle trvají 4 až 72 hodin, je u lidí s migrénou pravděpodobnější krátkodobá absence v práci. Zjistěte si tedy, jaký postup máte zvolit v případě těchto krátkodobých nepřítomností a jaké jsou konkrétní formy podpory, které vám může zaměstnavatel nabídnout. 

Je důležité se s těmito informacemi seznámit. Můžete si přečíst například interní předpisy podniku, ve kterém pracujete, příručky pro zaměstnance či zásady ochrany zdraví a bezpečnosti. Všichni zaměstnavatelé mají povinnost chránit zdraví a bezpečnost svých zaměstnanců při práci. 


6. Sbírejte informace

Pokud se rozhodnete pokračovat v práci na plný nebo částečný úvazek, bude vhodné sepsat si potenciální spouštěče migrenózních záchvatů, které může vaše práce přinášet. Mezi ně například patří:

  • Jasná nebo zářivková světla
  • Hlasité zvuky
  • Silné pachy (parfém kolegy, osvěžovače vzduchu)
  • Vysoká teplota nebo klimatizace
  • Práce na směny, noční směny
  • Práce s PC, nevhodná židle

Než se obrátíte na svého vedoucího, sledujte u jednotlivých záchvatů migrény, jaký spouštěč se na jejich vzniku podílel. Sledujte také vliv záchvatů na váš pracovní výkon, a to nejlépe po dobu jednoho měsíce. Můžete k tomu využít pomocníka ve formě mobilní aplikace pro monitoring migrény. Aplikace vám umožní sledovat spouštěče a poté vytisknout zprávu ve formátu PDF.

Získaná data se vám budou hodit, až si budete chtít promluvit se svým šéfem. Nejenže budete schopni formulovat, jaké konkrétní situace se podílejí na vzniku vašich záchvatů, ale také bude snazší spolupracovat na strategii, jak jim zabránit, a navrhnout přiměřené přizpůsobení vašim potřebám.

  • Podle průzkumu Migréna a práce Migréna-help je 83 % lidí s migrénou při práci vystaveno stresu, 68 % pracuje s počítačem, 35 % je vystaveno hluku, 23 % pracuje v rámci směnného provozu, 20 % je vystaveno rizikovým podmínkám typu vysoká vlhkost, teplota, klimatizace, prudké osvětlení, infekce a další, 15 % mívá noční směny a přesčasy, 15 % manipuluje s nákladem a 12,5 % s chemikáliemi. 6 % lidí řídí více než 1/3 pracovní doby vozidlo, případně nebezpečné stroje. To vše jsou potenciální spouštěče migrenózních záchvatů. 

7. Ujasněte si, co chcete

Jakmile si ujasníte své nejčastější spouštěče záchvatů migrény, vytvořte si seznam nápadů k zefektivnění práce. Může to být například stojan pod počítač pro lepší držení těla nebo filtr obrazovky pro zmírnění oslnění. Pro někoho jiného to může být klidnější místnost, menší vystavení chemickým pachům nebo silnému osvětlení. Pro ostatní by to mohly být alternativní úkoly nebo flexibilní pracovní doba. To všechno jsou poměrně jednoduché úpravy, díky nimž se vaše práce stane méně náročnou.

V průzkumu Migréna a práce Migréna-help navrhli sami lidé s migrénou, co jim v práci pomáhá:

  • Dřívější odchod domů či pozdější příchod do zaměstnání
  • Kratší pracovní doba, snížení pracovního úvazku
  • Flexibilní pracovní doba
  • Snížení pracovního tempa, nepřetěžování
  • Home-office
  • Pomoc kolegů
  • Menší množství nočních směn
  • Změny pracovních úkolů
  • Odpočinek v relaxační místnosti při záchvatu
  • Dodělání práce v pozdějších dnech
  • Častější přestávky
  • Pochopení, podpora a tolerance
  • Lepší monitor a kancelářská židle
  • Přesun z open-space do klidné kanceláře
  • Poukaz na masáže a mnoho dalšího

Ujasněte si tedy, o co vlastně chcete požádat, než se rozhodnete pro schůzku se šéfem. Zeptejte se sami sebe, jaké jsou vaše největší problémy, a najděte pro tyto problémy nejlepší řešení. Přemýšlejte také o tom, co je a není přijatelné řešení. Efektivnější přitom může být probrat jednotlivé problémy samostatně. 

Jednou z nejčastějších stížností lidí s migrénou je silný pach na pracovišti. Pokud mívá spolupracovník těžký parfém nebo kolínskou, mohlo by být lepší oslovit tuto osobu přímo a sdělit jí, že vám lékař doporučil vyhýbat se parfémům. Nebo požádejte někoho z personálního či vyššího vedení, aby to udělal za vás.


8. Vyjednávejte se svým šéfem

Než se setkáte se svým vedoucím, zjistěte si pár informací o tom, jak s manažery vyjednávat. Podle americké lékařky Dr. Lerouxové v životě nedostanete to, co chcete, ale to, co vyjednáte. Její rada je, abyste se do pozice zaměstnavatele vžili a mysleli na to, že potřebuje co nejlepší a nejvýkonnější zaměstnance. "Musíte předložit rozumné požadavky, a to vhodným způsobem." radí Dr. Lerouxová.

Naplánujte si schůzku s nadřízeným na přesný den i čas, rozhodně o problému nediskutujte jen tak na chodbě. Během setkání pak buďte zdvořilí a profesionální a snažte se nebýt emocionální.  

Promluvte si o problému, který máte, a řekněte svému šéfovi, o co konkrétně žádáte. To je opravdu důležité: řekněte mu přesně, co potřebujete. Pokud vám vyjde vstříc, všímejte si posléze pozitivních změn a nezapomeňte se mu o nich zmínit.

Tip: Možná vám pomůže sdílet se svým zaměstnavatelem tuto webovou stránku a další informační zdroje od Migréna-help. Pomohou vám s vyvrácením případných mylných představ nebo jiných nejasností ohledně migrény.

  • Komunita kolem Migréna-help je plná lidí, kteří se museli zorientovat v podobných situacích. I když je každé pracoviště jiné, může vám pomoci vyslechnout si, jaké techniky fungovaly ostatním. To přispěje ke snadnější formulaci vašeho požadavku a poskytne vám to odvahu, abyste se za vedoucím vydali.

9. Pokud se vyjednávání nedaří

Dopad migrény na zaměstnanost je pro lidi s migrénou obrovským problémem. Chápeme, že i když je přístup vašeho zaměstnavatele podpůrný, mohou v práci i tak kvůli migréně nastat potíže.

Pokud se v práci potýkáte s problémy, při nichž byste potřebovali poradit, jsou tu pracovní a sociální poradna Migréna-help, aby vám pomohly.

Můžete také kontaktovat právní poradnu a podrobněji prodiskutovat všechny okolnosti a podporu, která je vám k dispozici. Jestliže máte obavy, že je vaše práce ohrožena, nebojte se na právníka obrátit. 


10. Nejste v tom sami

Pro lidi s migrénou je důležité prosazovat se a formulovat své potřeby. Zatímco se například změna kanceláře může zdát jako malá věc, mohla by zásadně změnit vaše pracovní podmínky k lepšímu. Váš život a vaše kariéra za to stojí. 

Ať už se zasazujete o pracoviště vstřícné k lidem s migrénou nebo o podporu ze systému sociálního zabezpečení, nejste v tom sami. Migréna-help je tu pro vás. Společně můžeme lidem s migrénou pomoci dosáhnout jejich cílů na pracovišti.


Zdroje: Migréna-help, American Migraine Foundation, European Migraine and Headache Alliance, Migraine Trust, Amgen.

Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Líbí se mi, co Migréna-help dělá