Lámeme mýty o migréně
Migréna je vážné onemocnění, které zasahuje v Česku obrovské množství lidí - celkem přes milion. Tito lidé však kromě fyzické bolesti mnohdy čelí také nepochopení okolí, které často migrénu bagatelizuje a vnímá ji jako pouhou bolest hlavy. V rámci projektu "Lámeme mýty o migréně" jsme se rozhodli přispět ke změně vnímání migrény v naší společnosti a vytvořit prostor pro větší empatii a podporu lidem, kteří se s tímto onemocněním potýkají.
Nejhorší je, když někdo srovnává klasickou bolest hlavy s migrénou a odsuzuje mě, že beru v tu chvíli léky. Jako kdyby migréna byla jen obyčejná bolest hlavy, se kterou se dá snadno fungovat." Respondentka průzkumu Migréna vs. stigma, 2024
V rámci projektu jsme se zaměřili na několik klíčových aktivit, které měly silný dopad:
- Osvětový spot s Lukášem Hejlíkem, který odhaluje nejčastější mýty o migréně, zaujal tisíce lidí, a jeho promítání na odborných symposiích oslovilo i odbornou veřejnost.
- Outdoorová kampaň, která komunikovala hlavní poslání spotu, zahrnovala téměř sto plakátovacích ploch po celé republice, čímž oslovila širokou veřejnost.
- Distribucí 70 000 letáků s QR kódem pro přístup ke spotu jsme pacientům poskytli přímé informace o migréně a podpoře, kterou nabízíme.
- Dále jsme vydali e-book, který nabízí osobní příběhy a praktické rady, jak se vyrovnat s migrénou a jejím podceňováním.
- Veřejný průzkum o více jak 500 respondentech potom odhalil, jak je migréna ve společnosti podceňována.
- A mediální kampaň přinesla tuto debatu do popředí díky reportážím a článkům v předních sdělovacích prostředcích jako například CNN Prima nebo deník Metro.
1. Lukáš Hejlík v našem spotu
Spot, ve kterém účinkuje herec a nás ambasador Lukáš Hejlík, představuje nejčastější mýty, se kterými se lidé s migrénou denně potýkají. Fráze jako "To máš z nedostatku sexu." nebo "Moc na to myslíš." jsou pro mnoho lidí s migrénou zraňující a odráží nepochopení toho, jak závažné toto onemocnění může být. Spot ukazuje, že migréna není jen občasná bolest hlavy, ale závažný stav, který může vyřadit člověka z běžného života na několik dní.
Spot jsme šířili zejména na našich sociálních sítích, byl ale také představen na Symposiu o léčbě bolesti, kde jej viděly desítky neurologů a specialistů na bolesti hlavy. Promítali jsme ho také na dvou ročnících našeho festivalu Migréna nás spojuje a dalších osvětových akcích.
Na podporu spotu jsme uspořádali veřejnou sbírku na platformě nadace ČEŽ Pomáhej pohybem a Donio, která nám umožnila do realizace projektu
zapojit komunitu a veřejnost.
Věříme, že náš spot dokáže přispět ke změně vnímání migrény a k větší empatii ve společnosti. Podívat se na něj můžete zde:
"S migrénou se potýkám i já. Ne snad proto, že bych se málo hýbal nebo moc koukal do telefonu. Migréna je závažné onemocnění mozku. Tak se ji nebojte řešit a nevěřte všemu, co se o ní povídá. Není to jenom obyčejná bolest hlavy." Lukáš Hejlík, úryvek ze spotu
2. Billboardy po celé ČR
V rámci projektu proběhla rovněž rozsáhlá outdoorová kampaň po celé České republice. Na 50 billboardech ve městech jako Praha, Brno, Liberec, Ostrava, Plzeň a dalších byl vidět Lukáš Hejlík s citátem "Migréna není obyčejná bolest hlavy, tak se jí nebojte řešit."
V Praze jsme k tomu využili i 45 velkoformátových citylightů a rámečků v metru. V budově Magistrátu hl. m. Prahy jsme měli také světelné panely. Na vizuálech byl portrét pacientky s promítanými mýty o migréně, jako "Moc si to bereš." či "To rozdejcháš.". Věříme, že tento obrazový prvek nejen upozornil na běžné předsudky kolem migrény, ale také inspiroval veřejnost k větší empatii vůči lidem s touto nemocí.
3. 70 tisíc letáků do neurologických ambulancí
Další významnou aktivitou projektu byla distribuce 70 000 letáků do 680 neurologických ambulancí a 35 center pro léčbu bolesti hlavy po celé České republice. Letáky informují o činnosti Migréna-help a nabízejí přehled našich služeb, které lidem pomáhají zvládat jejich onemocnění. Součástí letáku je také QR kód, který umožňuje rychlý přístup ke zhlédnutí osvětového spotu.
Na letáčku najdou pacienti také citace Lukáše Hejlíka a dalších osob ze spotu, které svými zkušenostmi poukazují na potřebu změny v přístupu k migréně. Distribucí letáků jsme se snažili oslovit co největší množství pacientů a zlepšit jejich přístup k informacím a podpůrným službám.
4. E-book Den plný změn
Součástí projektu je také vydání e-booku Den plný změn, který má pomoci lidem s migrénou lépe zvládat situace, kdy se setkávají s podceňováním svých potíží. Stigmatizace migrény je obzvlášť silná u těch, kteří zažívají časté ataky migrény, a takových pacientů je v Česku více než 350 tisíc. E-book je přitom nejen nástrojem pro samotné pacienty, ale také pro jejich blízké, aby lépe pochopili, jak migréna ovlivňuje celý rodinný život.
E-book obsahuje příběh rozdělený do pěti kapitol, doplněný fotografiemi hudebníka a fotografa Norbiho Kovácse, nabízí také autentické zkušenosti lidí s migrénou, pohled psychologa a zamyšlení nad tím, jak bojovat proti podceňování migrény.
Autorka příběhu, Helena Beránková, čerpala nejen z vlastních zkušeností s migrénou, ale i ze zážitků dalších lidí, kteří se s tímto onemocněním potýkají. Na letošním festivalu Migréna nás spojuje jsme představili e-book formou autorského čtení, které bylo doplněno kruhem sdílení, kde účastníci otevřeně hovořili právě o podceňování a skrývání migrény. V prosinci letošního roku navíc plánujeme aukci fotografií Norbiho Kovácse, jenž pro tento účel věnoval své snímky z e-booku.
Eva neměla zájem o další nevyžádané rady. Stejně by bylo zbytečné někomu něco vysvětlovat, protože když zrovna nezvracela, nebyla její bolest vidět. Myslela si, že toto je jediná cesta, která jí zbyla. Narvat do sebe léky a hrát, že je úplně v pořádku..." Ukázka z e-booku Den plný změn
5. Průzkum Migréna vs. stigma
Další součástí projektu "Lámeme mýty o migréně" byl průzkum Migréna vs. stigma, který jsme realizovali na jaře 2024 a kterého se zúčastnilo více než pět set respondentů. Zaměřil se na mapování stigmatizace lidí s migrénou v české společnosti. Výsledky ukázaly, že migréna je stále výrazně podceňována: více než polovina osob se setkává s nevraživými postoji ze strany svého okolí, což ztěžuje jejich zvládání nemoci. Negativní zkušenosti zažívají lidé také ve zdravotnickém prostředí, kde čelí nepochopení, a to komplikuje jejich léčbu.
Zde najdete shrnutí nejzajímavějších zjištění z průzkumu:
Podceňování migrény ve společnosti
Výsledky ukazují, že migréna je v české společnosti stále značně podceňována. Až 30 % respondentů uvedlo, že migréna není podle nich považována za skutečné onemocnění, a dalších 40 % se s takovým přístupem setkává v některých situacích. Mnozí respondenti se shodují na tom, že přetrvávají mýty, jako například "migréna je jen obyčejná bolest hlavy," nebo že se migréna dá překonat běžnými analgetiky. Tato stigmatizace přispívá k tomu, že se pacienti často setkávají s nepochopením nejen na veřejnosti, ale i ze svého bezprostředního okolí.
Nevraživé chování a stresové reakce
Více než polovina respondentů (57 %) uvedla, že se někdy necítí dobře kvůli reakcím svého okolí na jejich migrénu. Nevraživé postoje se projevují nejčastěji v práci, rodině, osobních vztazích a dokonce i ve zdravotnickém prostředí. Tyto reakce vedou ke zvýšení stresu, což u 34 % respondentů výrazně ztěžuje zvládání migrény. Předsudky, jako například srovnávání migrény s běžnou bolestí hlavy, přidávají emocionální zátěž, která zhoršuje schopnost efektivně zvládat nemoc.
Zkušenosti ve zdravotnickém prostředí
Přístup zdravotníků k pacientům s migrénou byl významným tématem. Až 15 % respondentů se setkalo s lhostejností nebo nepochopením ze strany lékařů, což negativně ovlivňuje jejich léčbu. Značná část pacientů (32 %) se dokonce vyhýbá vyhledání lékařské pomoci kvůli pocitu studu či obavám z bagatelizace svého stavu. Tento přístup zdravotnického personálu vede k prodlužování bolesti a často ke zhoršení zdravotního stavu.
"Když mám záchvat migrény, lidé mi často říkají, že si to jen přivolávám sama a že bych to měla ´rozchodit´. Jenže oni nevidí tu bolest, která mě doslova paralyzuje." Respondentka průzkumu Migréna vs. stigma
"Když jsem přijela na pohotovost s atakou migrény, po čtyřech hodinách čekání jsem omdlela. Teprve potom si mě všimli. Do té doby mě vůbec nebrali vážně." Respondentka průzkumu Migréna vs. stigma
6. CNN Prima i deník Metro
V rámci mediální kampaně se nám nakonec podařilo téma dostat do popředí prostřednictvím reportáží a článků v médiích, jako CNN Prima News, deník Metro, Žena a život aj. Mluvili jsme o migréně nejen jako o nemoci, ale i o sociálním problému – o tom, jak stigmatizace negativně ovlivňuje životy pacientů.
Mediální kampaň získala širokou pozornost veřejnosti. Celkem se podařilo publikovat 40 mediálních výstupů. ¨Důležitým nástrojem k vyvolání diskuse o vážnosti migrény ve společnosti i mezi zdravotníky byly i pacientské příběhy, včetně příběhu Lukáše Hejlíka. Mediální kampaní jsme oslovili desetitisíce lidí a přispěli tak prolomení stigmatu kolem migrény.
"Drtivá většina lidí s migrénou svou nemoc tají, protože se bojí výsměchu. Vyplývá to z čerstvého průzkumu pacientské organizace Migréna-help, kterého se zúčastnilo více než 500 respondentů."
Ukázali jsme, že život s migrénou je každodenní boj o pochopení
Náš projekt "Lámeme mýty o migréně":
- Zasáhl širokou veřejnost a přispěl k tomu, aby migréna už nebyla tabu.
- Zvedli jsme povědomí, přispěli k prolomení bariér a nastartovali vlnu diskuzí a akcí, které k migréně mění přístup.
- Ukázali jsme, že migréna není jen o bolesti, ale o každodenním boji za pochopení a lepší podmínky.
Migréna není vidět, ale každý záchvat přináší nepopsatelnou bolest a ovlivňuje životy milionů lidí. Společně můžeme postoj k migréně v naší společnosti měnit. Sdílejte náš spot a mrkněte na naše nejnovější aktivity: