Jak zvládat migrénu o Vánocích

14.12.2020

Vánoce mohou být nádherným obdobím, kdy jsme konečně blízko naší rodině a přátelům. Zároveň mohou obzvláště pro osoby s migrénou představovat doslova tlakový hrnec. Pro některé osoby jsou Vánoce bouří spouštěčů - stresu, nakupování dárků, cestování, návštěv, tučných a neobvyklých jídel, svátečních dekorací a tak dále. Ať už jste jakkoliv odolní, Vánoce pro vás mohou znamenat doslova migrenózní katastrofu. 

Jak můžete Vánoce prožít s co nejmenším dopadem migrény na váš život? Níže přinášíme několik návrhů a doporučení. Klíčem k Vánocům s co nejmenším počtem záchvatů je totiž plánování a příprava. Pokud můžete, zkuste mít ve spolupráci s rodinou a přáteli pod kontrolou co nejvíce proměnných, účastněte se aktivit, které jsou pro vás vhodné, jezte jídla, která jsou pro vás bezpečná, a omluvte se z událostí, při nichž byste museli překračovat vaše limity.

Jak se záchvatům migrény o Vánocích vyhnout?

1. Dobře spěte

První věc, se kterou můžete začít již nyní, je dostatek kvalitního spánku. Mozek miluje spánek a pár dobrých nocí odpočinku zvýší vaši odolnost, ještě než se vydáte oslavovat svátky. Vylepšete tedy svou spánkovou hygienu a choďte na lůžko již nyní dříve než obvykle.

2. Pravidelně jezte

Během Vánoc je snadné vynechat jídlo ve prospěch vyřizování pochůzek, přípravy nebo vaření pro rodinu, balení dárků a podobně. Je však důležité jíst pravidelně zdravé a výživné potraviny. Snažte se tedy dodržovat vyváženou stravu a přistupujte k jídlu tak, že na něj budete myslet dopředu. Pokud víte, že nestíháte, najezte se předem nebo si nechte přivézt nějakou dobrotu dovážkovou službou.

3. Eliminujte stres

Svátky mohou být pro mnoho lidí hektické a stresující. Ale protože je stres jedním z nejčastějších spouštěčů záchvatů migrény, je nezbytné zvládat jej, co nejlépe to jde. V této rušné době se můžete opřít o všechny své nástroje pro zvládání stresu. Techniky jako meditace, jóga a vědomé dýchání mohou být skvělými nástroji, které vám pomohou při prevenci záchvatů. Naplánujte si tedy již nyní čas na vlastní péči o sebe.

4. Mějte u sebe dostatek léků

Ujistěte se, že máte k dispozici dostatek léčiv, které potřebujete na období svátků. Lékaři i lékárny o svátcích nefungují v normálním režimu. Ujistěte se proto, že máte potřebné zásoby, a nezapomeňte si je přibalit do příručního zavazadla, když budete cestovat. 

5. Respektujte své limity

Buďte připraveni omluvit se z určitých činností, konzumace potravin nebo určitých odpovědnosti a v případě potřeby si udělejte čas na přestávky. Korigujte přitom očekávání okolních lidí raději v předstihu, spíše než byste si dělali příliš mnoho závazků předem, a tak na sebe vyvíjeli zbytečný tlak. Nepřeceňujte se a neúčastněte se žádných činností, které by vám připadaly příliš náročné. Pamatujte, že je v pořádku, pokud si potřebujete odpočinout, protáhnout se, projít se, nasadit si masku na oči - jednoduše udělat v danou chvíli něco, co potřebujete.

6. Držte se dál od lahůdek/spouštěčů 

O Vánocích se setkáme snad se všemi druhy potravinových spouštěčů, ať už je to sklenice červeného vína, podnos plný lahodných sýrů nebo speciální čokoládový dort. I když by to všechno mohlo vypadat lahodně, snažte se těmto spouštěčům co nejvíce vyhnout. Hledejte chutné alternativy, připravte si nebo přineste své vlastní pochoutky, které jsou pro vás bezpečné, a dopřejte si jiné, které vás nebudou bolet.

7. Vyvarujte se vánočním dekoracím 

Pečlivě také vybírejte vánoční dekorace. Spouštěčem záchvatu migrény mohou totiž být blikající světýlka, vůně borovice, svíčka s aromatem skořice a podobně. A když jste venku, snažte se snížit expozici spouštěčům. Zkuste nosit brýle blokující oslnění, například na návštěvě požádejte, aby byla světla na chvíli ztlumena nebo vypnuta, vzdalte se od silných vůní nebo prostě udělejte cokoli jiného, ​​co vám pomůže.

8. Mějte plán B pro případ, že ataka propukne v nevhodnou dobu

Máte za úkol přípravu dezertů, jenže přišel záchvat? V takové situaci vás zachrání, když budete mít v záloze nějaký plán, jak věc obstarat jinak: buď začněte s přípravou v předstihu, případně mějte po ruce někoho, kdo to za vás bez problému udělá anebo počítejte s nějakou rychlou náhradou (například v podobě zmrzliny). Takový záchranný plán může snížit stres, a to tím, že máte krytá záda.

9. Připravte se na dotazy

Pravděpodobně máte představu, jaké rozhovory, dotazy nebo komentáře mohou být vedeny o vás nebo vašich záchvatech ze strany některých členů rodiny či přátel. Předvídejte tyto otázky předem a připravte si odpovědi. Zde je několik tipů:

Otázka: "Není migréna jen horší bolest hlavy?"

Navrhovaná odpověď: "Existuje několik fází záchvatu migrény, při nichž člověk zažívá mnoho dalších symptomů jako je nevolnost, zvracení, nepříjemné vizuální vjemy, ochrnutí, slabost a závratě. Není to tedy jen horší bolest hlavy, je to migréna."

Otázka: "Nemáš to ze stresu?"

Navrhovaná odpověď: "Stres může vyprovokovat mnoho věcí, ale existují lidé, kteří jsou velmi stresovaní a migrénu nemají. Stres může přispívat ke vzniku záchvatů, ale nepovažuje se za primární příčinu migrény. Migréna je neurologické onemocnění. "

Co dělat, když ataky migrény stejně propuknou?

Protože možných spouštěčů je tolik a není snadné vždy dodržet každodenní rutinu, může se stát, že vás o Vánocích přeci jenom záchvat/y migrény dostihnou. Pokud se tedy záchvaty objeví právě v době, kdy je nejméně chcete - uprostřed dovolené - co můžete dělat? Mějte na paměti několik věcí, které vám pomohou zmírnit jejich dopad:

1. Opřete se o své blízké

Svátky jsou dobou, kdy jsme obklopeni lidmi, na kterých nám záleží a kterým záleží na nás. Jasně je proto požádejte o to, co potřebujete, a sdělte jim, jak tu pro vás mohou být a jak vám mohou pomoci. Mohou vám při záchvatu dělat společnost, pokud o ni stojíte, připravit vám studený obklad nebo prostě poskytnout prostor, kde si odpočinete.

2. Přesuňte se na klidné místo

Když jste uprostřed bolesti a dalších oslabujících příznaků, pravděpodobně nebudete chtít být uprostřed shonu. Najděte si tedy klidnou místnost, kde se budete cítit pohodlně a budete moci odpočívat - daleko od jasných světel, hlasitých zvuků, hudby, vůní či stresu.

3. Obraťte se na svou pohotovostní sadu

Využijte své možnosti léčby, ať už se jedná o akutní léky, éterické oleje, ledové obklady, oční masky a další. Pokud můžete, užijte léky co nejdříve při prvních příznacích záchvatu, abyste měli co největší šanci vrátit se na oslavu.

4. Najděte způsob, jak si udržet vánoční náladu

Ať už si zapálíte svíčky, pustíte si jemné vánoční koledy nebo dovolenkový film s milovanou osobou, najděte způsob, jak si užít slavnostní náladu - i když to není tak, jak jste si to představovali. Obklopte se lidmi, které máte rádi, starejte se o sebe a užijte si v této sváteční době tolik krásných okamžiků, kolik můžete! 


Zdroj: Migraine World Summit, rehaler.com