Jak zvládat migrénu o Vánocích

17.12.2019

Vánoce mohou být nádherným obdobím, kdy jsme konečně blízko naší rodině a přátelům. Může to ale také být minové pole pro migrénu. Pro některé osoby jsou Vánoce bouří spouštěčů - stresu, cestování a tučných jídel. Ať už jste jakkoliv odolní, Vánoce pro vás mohou znamenat doslova migrenózní katastrofu.

Jak můžete Vánoce prožít s minimálním dopadem migrény na váš život? Níže přinášíme několik návrhů a doporučení.

1. Dobře spěte

První věc, se kterou můžete začít již nyní, je dostatek kvalitního spánku. Mozek miluje spánek a pár dobrých nocí odpočinku zvýší vaši odolnost, ještě než se vydáte oslavovat svátky. Vylepšete tedy svou spánkovou hygienu a choďte na lůžko dříve než obvykle.

2. Mějte u sebe dostatek léků

Ujistěte se, že máte k dispozici dostatek léčiv, které potřebujete na období svátků. Lékaři i lékárny o svátcích příliš nefungují. Ujistěte se proto, že máte potřebné zásoby a nezapomeňte si je přibalit do příručního zavazadla, když budete cestovat. 

3. Respektujte své limity

Dovolená může být pro osoby s migrénou úplným tlakovým hrncem. Cestování, stres, jídlo, vůně, počasí, hlasité zvuky a davy bývají pro zvládání velmi náročné. Buďte připraveni se omluvit z určitých činností, konzumace potravin nebo určitých odpovědnosti a v případě potřeby si udělejte čas na přestávky. Korigujte přitom očekávání okolních lidí raději v předstihu, spíše než byste si dělali příliš mnoho závazků předem, a tak na sebe vyvíjeli zbytečný tlak.

4. Mějte plán B pro případ, že ataka propukne v nevhodnou dobu

Máte za úkol přípravu dezertů, jenže přišel záchvat? V takové situaci vás zachrání, když budete mít v záloze nějaký plán, jak věc obstarat jinak: buď začněte s přípravou v předstihu, případně mějte po ruce někoho, kdo to za vás bez problému udělá anebo počítejte s nějakou rychlou náhradou (například v podobě zmrzliny). Takový záchranný plán může snížit stres o vaší dovolené, a to tím, že máte krytá záda.

5. Připravte se na dotazy

Pravděpodobně máte představu, jaké rozhovory, dotazy nebo komentáře mohou být vedeny o vás nebo vašich záchvatech ze strany některých členů rodiny či přátel. Předvídejte tyto otázky předem a připravte si odpovědi. Zde je několik tipů:

Otázka: "Není migréna jen horší bolest hlavy?"

Navrhovaná odpověď: "Existuje několik fází záchvatu migrény, při nichž člověk zažívá mnoho dalších symptomů jako je nevolnost, zvracení, nepříjemné vizuální vjemy, ochrnutí, slabost a závratě. Není to tedy jen horší bolest hlavy, je to migréna."

Otázka: "Nemáš to ze stresu?"

Navrhovaná odpověď: "Stres může vyprovokovat mnoho věcí, ale existují lidé, kteří jsou velmi stresovaní a migrénu nemají. Stres může přispívat ke vzniku záchvatů, ale nepovažuje se za primární příčinu migrény. Migréna má biologický základ v našich genech a životním prostředí. "

Přejeme vám hodně zdraví a štěstí!


Zdroj: Migraine World Summit